Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 1: Ο ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ



ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: ΑΡΧΑΙΑ  ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΑΞΗ: Α΄ Εσπερινού ΕΠΑΛ    Τμήμα Α2   Αριθμός Μαθητών : 12    Εγγεγραμμένοι 20 (8 μόνιμα απόντες)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ο ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Ξηντάρας Σταύρος
ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ                                                                                                           Με αυτό το σενάριο διδασκαλίας γίνεται μια προσπάθεια προσέγγισης του Μυκηναϊκού πολιτισμού, από τους μαθητές του Α2 του 1ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου.(Μαθητές στην πλειοψηφία τους ενήλικες άνεργοι και με πολλά προβλήματα…)                                                                                               Οι μαθητές θα ψάξουν για τον Μυκηναϊκό πολιτισμό, αναζητώντας ιστορικά στοιχεία  σε ηλεκτρονικές πηγές και θα επεξεργαστούν τα ιστορικά δεδομένα.
ΣΤΟΧΟΙ:                                                                                                         Το σενάριο αυτό ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών της  Ιστορίας και επιδιώκει να υπηρετήσει τους παρακάτω διδακτικούς στόχους:                                                                                                    ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ                                                                                         Να εξοικειωθούν οι μαθητές στην ομαδική εργασία και τη συνεργατική μάθηση και να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης της μαθησιακής διαδικασίας.Να καλλιεργήσουν κριτική και δημιουργική ιστορική σκέψη.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ  ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ                      Να γνωρίσουν το χρόνο και τους τόπους ανάπτυξης του μυκηναϊκού κόσμου.       Να γνωρίσουν τη Γραφή γραμμική Β΄ και τη σημασία της αποκρυπτογράφησής της, για την κατανόηση του μυκηναϊκού κόσμου και τη σχέση της με Γραμμική Α΄.      Να γνωρίσουν τους άλλους πολιτισμούς με τους οποίους οι Μυκηναίοι ήλθαν σε επαφή και επηρεάστηκαν  στον πολιτισμό και στην οικονομική ζωή τους.           Να  δουν τη  σχέση  μεταξύ των λαών και των πολιτισμών. Συγκεκριμένα να συσχετίσουν το Μυκηναϊκό με το Μινωικό πολιτισμό.Να βρουν στοιχεία για τη θρησκεία και την τέχνη του μυκηναϊκού κόσμου
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ                                                                                       Να γνωρίσουν πως μέσω του Διαδικτύου μπορούν  να βρουν πηγές άντλησης στοιχείων και για την ιστορική έρευνα και να εξοικειωθούν  με τηναναζήτηση ιστορικών πληροφοριών στο διαδίκτυο.                                                         Να αναπτύξουν γενικότερα δεξιότητες για την αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ
Εργαστήριο Η/Υ του Σχολείου με  Επεξεργαστή Κειμένου, Φυλλομετρητής. Βιντεοπροβολέας.
Ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
http://www.youtube.com/watch?v=2gXIHKKFr8U                                           Ντοκιμαντέρ της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης   (15:48 λεπτά)
http://el.wikipedia.org/                                                                                                       Μυκηναϊκός πολιτισμός
http://www.fhw.gr/chronos/02/mainland/gr/mg/habitation/geography/index.html                                                                                                                                 Μυκηναϊκή Ελλάδα
http://www.cycladic.gr/                                                                                                        Κυκλαδικός Πολιτισμός
http://www.clab.edc.uoc.gr                                                                                                           Γραμμική Β΄
http://www2.fhw.gr                                                                                                                        Γραμμική Β΄
http://www.sikyon.com                                                                                                      Μυκήνες
http://www.econews.gr/2013/08/16/xirasia-mikinaikos-politismos-104113/                                                                                                                                               Ξηρασία και μυκηναϊκός πολιτισμός
http://www.netschoolbook.gr/hist-A/mykenae.html                              Ντοκιμαντέρ για την Μυκηναϊκή εποχή και την εγγύ ανατολή
http://epeynaistorias.wikispaces.com/file/view/m%CE%9C%CE%A5%CE%9A%CE%97%CE%9D%CE%91%CE%99%CE%9A%CE%97%CE%B8%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CE%A4%CE%95%CE%A7%CE%9D%CE%97.pdf                                                                                                     Θρησκεία και τέχνη
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CE%B9%CE%BA%CE%BB_%CE%92%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B9%CF%82                                                                                                                                                                         ΜάικλΒέντρις
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%B6%CF%89%CE%BD_%CE%A4%CF%83%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B3%CE%BF%CF%85%CE%B9%CE%BA                                                                                                                                                  Τζων Τσάντγουικ
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%92                                                                                            Γραμμικήβ΄
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CF%85%CE%BA%CE%B7%CE%BD%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82                                                                                                                               Μυκηναϊκός πολιτισμός

http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=resource&cresrc=793&cnode=55&clang=0                                                                                                                             Η γραφή στην αρχαία Ελλάδα
http://www2.fhw.gr/chronos/02/mainland/gr/mg/achievements/writing/index1.html                                                                                                                          Μυκηναϊκή γραφή
http://users.sch.gr/pchaloul/epokhi-halkou/mykenai/grammiki.htm                Γραμμική β΄



ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
Οι μαθητές έρχονται σε μια πρώτη γνωριμία με το μυκηναϊκό πολιτισμό προβάλλοντας  το ντοκιμαντέρ  της Εκπαιδευτικής τηλεόρασης  16 περίπου λεπτών.                                                                                                  Γίνεται συζήτηση στην τάξη για τον Μυκηναϊκό -Ελληνικό  Πολιτισμό.                  (1 ώρα)                                                                                                     Οι μαθητές χωρίζονται σε τέσσερις  ομάδες των τριών ή τεσσάρων ατόμων.          Σε κάθε ομάδα κρίθηκε απαραίτητο  ένας μαθητής να είναι γνώστης στο χειρισμό υπολογιστή.
Κατά τη δεύτερη φάση, που διαρκεί δύο διδακτικές ώρες, οι μαθητές έρχονται στο εργαστήριο και οργανώνονται στις ίδιες ομάδες. Διευκρινίζεται ότι στη δεύτερη φάση, οι μαθητές θα εργαστούν στις διευθύνσεις που δόθηκαν, και θα ασχοληθούν  με την έρευνα και την  καταγραφή των στοιχείων που τους χρειάζονται.  Οι ομάδες αναζητούν πληροφορίες στο Διαδίκτυο και αποθηκεύουν σε αρχεία επεξεργαστή κειμένου το κατάλληλο υλικό.Ο καθηγητής ενεργεί διευκολυντικά, δίνει οδηγίες για την πραγματοποίηση της αναζήτησης και ελέγχει αν οι μαθητές αναζητούν το κατάλληλο υλικό.                                                 Σε μια τρίτη φάση οι μαθητές παρουσιάζουν τις εργασίες τους στην ολομέλεια της τάξης.   (1 ώρα)



ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η Αξιολόγηση της εργασίας των ομάδων θα γίνει από τον καθηγητή και από τους μαθητές ως προς 1) την επιτυχία των γνωστικών στόχων και 2) το βαθμό επιτυχίας της ομάδας στα συνεργατικά πλαίσια. Ο καθηγητής αξιολογεί ατομικά κάθε μαθητή, λαμβάνοντας υπόψη τη συμμετοχή του στη διαδικασία αναζήτησης και επεξεργασίας των ευρημάτων και από την προσωπική του συμμετοχή στην προφορική παρουσίαση των εργασιών. Θα λάβει επίσης υπόψη του τα πρακτικά δράσης που κατατέθηκαν από τις ομάδες, τις οποίες θα αξιολογήσει και ως προς την αποτελεσματική συνεργασία τους, την εύστοχη και επαρκή απάντηση των ερωτημάτων στα φύλλα εργασίας και την επάρκεια της προφορικής παρουσίασης του θέματός τους. Τέλος, οι ίδιοι οι μαθητές θα αξιολογήσουν την εργασία τους με βάση της δύο παραμέτρους που προαναφέρθηκαν.



ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
Στα εσπερινά σχολεία οι διδακτικές ώρες είναι 40 λεπτά συνήθως χωρίς διάλειμμα. Συνεπώς χρειάζονται 4 διδακτικές ώρες ώστε οι μαθητές να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του Σεναρίου. Οι περισσότεροι απ αυτούς έχουν μηδενική σχεδόν εμπειρία  στους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές μιας και τελείωσαν   το Γυμνάσιο πριν χρόνια, χωρίς να διδαχθούν το μάθημα της Πληροφορικής. Συνεπώς ο καθηγητής θα πρέπει να βοηθάει και στο να δείχνει πως γίνεται η αναζήτηση στο διαδίκτυο και πως τα αποτελέσματα της αναζήτησης να τα καταγράψουν σε λογισμικό επεξεργασίας κειμένου. Δεν χρησιμοποιήθηκε λογισμικό παρουσίασης αφού οι μαθητές δε γνώριζαν ούτε την ύπαρξή του.  Για όλους  τους  μαθητές ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία μάθησης, γιατί πίστευαν πως μάθημα είναι μόνο η διδασκαλία στην τάξη, με παράδοση από τον καθηγητή και διάβασμα από το σχολικό βιβλίο, υπογραμμίζοντας τα βασικά στοιχεία  στο βιβλίο. Παρά το αρχικό μούδιασμα και τις ερωτήσεις του τύπου  « κύριε τι τα θέλουμε τώρα αυτά;» , το αποτέλεσμα ήταν πως η εμπειρία τους να ψάχνουν στοιχεία στο διαδίκτυο μπορεί να τους βοηθήσει και γενικότερα στη ζωή τους. Γνώρισαν οι μαθητές πως μπορούν να αναζητήσουν στοιχεία στο διαδίκτυο, να τα καταγράψουν σε λογισμικό επεξεργασίας κειμένου και να τα παρουσιάσουν στην τάξη. Ο καθηγητής διδάσκει και το μάθημα του Σ.Ε.Π. στο τμήμα και στο μάθημα αυτό αποδεικνύεται πως οι Η/Υ και το διαδίκτυο είναι  εργαλεία απαραίτητα στη σύγχρονη κοινωνία.Ήταν για όλους μια θετική εμπειρία και υπήρξε η υπόσχεση από τον καθηγητή πως το μάθημα θα γίνεται και στο Εργαστήριο Πληροφορικής και με προβολή ντοκιμαντέρ που έχουν σχέση με τη διδακτέα ύλη.






ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1:
Να διερευνήσετε και να καταγράψετε με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου τις σχέσεις του μινωικού με το μυκηναϊκό κόσμο
http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=resource&cresrc=793&cnode=55&clang=0                                                                                                                             Η γραφή στην αρχαία Ελλάδα











ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2 :
Στις παρακάτω ιστοσελίδες εντοπίσετε πληροφορίες  σχετικά με σημαντικές πόλεις όπου  αναπτύχθηκε ο πολιτισμός των Μυκηναίων.

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CF%85%CE%BA%CE%B7%CE%BD%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82#.CE.93.CE.B5.CF.89.CE.B3.CF.81.CE.B1.CF.86.CE.AF.CE.B1                                                                                                             Μυκηναϊκός Πολιτισμός


http://www.fhw.gr/chronos/02/mainland/gr/mg/habitation/geography/index.html                                                                                                                           Μυκηναϊκή Ελλάδα

http://users.sch.gr/pchaloul/epokhi-halkou/mykenai/mykenai.htm                Μυκηναϊκός Πολιτισμός
http://www.sikyon.com                                                                                                                 Μυκήνες








ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3 :                                                                             Στις παρακάτω ιστοσελίδες βρείτε στοιχεία για την ιστορία του μυκηναϊκού κόσμου

http://www.sikyon.com                                                                      Μυκήνες
http://el.wikipedia.org/                                                                                               Μυκηναϊκός πολιτισμός
http://www.econews.gr/2013/08/16/xirasia-mikinaikos-politismos-104113/                                                                                                                                               Ξηρασία και μυκηναϊκός πολιτισμός
















ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4 :                                                                           Μπείτε στις παρακάτω διευθύνσεις και βρείτε στοιχεία για την γραμμική β΄ και καταγράψτε τα αποτελέσματα της αναζήτησής σας σε λογισμικό επεξεργασίας κειμένου.

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%92                                                                        Γραμμική β΄
http://www.clab.edc.uoc.gr                                                                                                  Γραμμική Β΄
http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=resource&cresrc=793&cnode=55&clang=0                                                                                                                             Η γραφή στην αρχαία Ελλάδα
http://www2.fhw.gr/chronos/02/mainland/gr/mg/achievements/writing/index1.html                                                                                                                        Μυκηναϊκή γραφή
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CE%B9%CE%BA%CE%BB_%CE%92%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B9%CF%82                                                                                                                                              ΜάικλΒέντρις


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Γκίκα Ε., Σχεδιασμός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (σεναρίων) για το μάθημα της Ιστορίας με τη χρήση εργαλείων των νέων τεχνολογιών: Μεθοδολογικές προσεγγίσεις, στο Νοητικά Εργαλεία και Πληροφοριακά Μέσα, σ. 350-368, Καστανιώτης, Αθήνα, 2002.
Δημαράκη Β. Ευ., Δυναμικές αναπαραστάσεις για τη διερευνητική μάθηση στην Ιστορία, στο Νοητικά Εργαλεία και Πληροφοριακά Μέσα, σ. 369-392, Καστανιώτης, Αθήνα, 2002.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης,   τ. Α΄, ΥΠΕΠΘ, ΠΙ., 2002.

Κυνηγός Χ., «Νέες πρακτικές με νέα εργαλεία στην τάξη: Κατάρτιση επιμορφωτών για τη δημιουργία κοινοτήτων αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών στο σχολείο», Νοητικά εργαλεία και πληροφοριακά μέσα ( Επιμ. Κυνηγός Χ. &Δημαράκη Ευ.), 27-53,  Καστανιώτη, 2002
Ματσαγγούρας Γ.Η., «Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση», Επιστήμες της Αγωγής, Γρηγόρης, Αθήνα, 1987.

Παπανικολάου Κ.Α., Τσαγκάνου Γ., Γρηγοριάδου Μ., Αξιοποιώντας το διαδίκτυο και το λογισμικό γενικής χρήσης ως διδακτικά και μαθησιακά εργαλεία, στο Νοητικά Εργαλεία και Πληροφοριακά Μέσα, σ.119-160, Καστανιώτης, Αθήνα, 2002.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου